Az egészséges táplálkozás drága? De mihez képest?

Az egészséges táplálkozás drága? De mihez képest?

Bár nem lehetünk büszkék a vonalainkra, mégsem vagyunk hajlandóak lemondani a túl cukros, sós, fűszeres ételekről. Az egyik leggyakoribb kifogás az egészséges táplálkozással szemben az, hogy ezek az ételek túl drágák, megfizethetetlenek. De most jön a csavar, ez nem feltétlenül van így.
Sőt: nemcsak akkor ehetsz egészségesen, ha magad főzöd, étel házhozszállítással is megoldható.

Az OECD a 2019-es Európai Elhízás Elleni Nap előtt egy héttel tette közzé legújabb jelentését, amelyben a világ kilóinak számát vette górcső alá. A kapott eredményre nem lehetünk túl büszkék: Magyarország lett a világ 4. legelhízottabb nemzete, de európai viszonylatban sem kell szégyenkeznünk, mert ezen a kontinensen egyszerűen nincsen nálunk súlyosabb nemzet.

A világszervezet adatai szerint ugyanis a felnőtt magyar lakosság 30%-a minősül elhízottnak, míg a túlsúlyosak aránya – az elhízottakat is beleszámolva – ennek a duplája, azaz 60%. Ráadásul az elhízás, a túlsúly a gyerekeket sem kíméli.

A 2000-es évek elején, a híres televíziós szakács és étteremlánc-tulajdonos, Jamie Oliver is szembesült ezzel a problémával Angliában. Ezért hívta életre a „Feed me better” programot, aminek az volt a célkitűzése, hogy a brit és később az amerikai iskolákban is térjenek át az egészséges táplálkozásra, illetve az iskolai büfék kínálatát cseréljék le egészséges nassolnivalókra.

Talán mondani sem kell, az időszakos eredmények ellenére még Jamie Olivernek is beletört a bicskája a feladatba. A tanárok, szülők, gyerekek és a menza személyzete egyaránt elutasította a javaslatokat, szinte mindenki a jól megszokott erős, fűszeres ízek és egészségtelen ételek után sóvárgott.

Végül is mi baj lehet abból, ha megeszel még egy zacskó chipset?

A helytelen táplálkozási szokásoknak, valamint a mozgásszegény életmódodnak csak a kezdeti tünete lesz az egyre csak gyarapodó zsírpárnák mennyisége. Ha nem vigyázol, a vitaminok és antioxidánsok hiánya miatt a túlsúlyon kívül olyan tünetek is megjelenhetnek, mint a fáradtság, a fokozatosan gyengülő immunrendszer, az ingerlékenység, és a fejfájás.

A rengeteg tartósítószer, az adalékanyagok, a túl sok só vagy épp cukor csak arra lesz jó, hogy kárt tegyen az emésztőrendszeredben. Ezek a vegyi anyagok teljesen fel fogják borítani a bélflórád egyensúlyát, így hasmenéssel, emésztési gondokkal is számolhatsz, ahogy a jócskán megemelkedett vérnyomással is.

Azonban ezzel még mindig csak a felszínt kapargatjuk, hiszen ennél jóval komolyabb, akár halálos következményekkel is számolhatsz. Ezek egyike a világ egyik legtöbb áldozatot szedő megbetegedése: a szív- illetve érrendszeri betegségek széles tárháza. Csak ezekben a betegségekben mintegy 17.3 millió ember hal meg a világon évente.

A másik komoly szövődmény a diabétesz, azaz a cukorbetegség, a leggyakoribb anyagcsere betegség. Ma még nem ismert olyan gyógymód, amivel teljesen meggyógyítható, így inzulinnal és az egészséges táplálkozással csak kordában lehet tartani. Kezelés nélkül halálos kimenetele is lehet, radikális esetben még végtagvesztéssel, vaksággal is járhat.

Emellett a jelentős súlytöbblet mozgásszervi és légrendszeri megbetegedéseket is okozhat. A felesleges kilóknak köszönhetően ugyanis jelentős terhelést kapnak az ízületek, a térd, de még a gerinc is, így gerincbántalmak, sérvek, ízületi megbetegedések is kialakulhatnak, ami eléggé rontja az életminőséged.

Ennek ellenére, az egészséges ételeket még mindig leszavazzuk

Hiába a rémisztő számok, az elrettentő kórképek, nagyon nehéz leküzdeni az olyan sztereotípiákat, mint ami az egészséges ételek drágaságát övezi. Ez a leggyakoribb kifogás, amivel azonnal túl lehet lépni a kérdésen, hiszen bizonyos esetekben a pénztárca az úr.

Azonban ha belegondolsz: mihez képest drága az egészséges étel? Hiszen azok a gyógyszerek sem lesznek olcsók, amikkel majd a rossz táplálkozás, és az egészségtelen életmód következményeivel kell megküzdened.

Mindazonáltal kis odafigyeléssel, nem kell túl sokat könnyítened a pénztárcádon ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan, egészségesen és mégis jóízűen tudj táplálkozni.

Ehhez nem kell mást tenned, mint azt, hogy:

  • elfelejted a különböző táplálkozási trendeket: ne a bio, természetes, öko, organikus, paleo, vagy superfood kifejezésekkel ellátott termékeket válaszd, mert ezek valóban drágábbak,
  • inkább piacolj, és keresd az adott évszakban termő zöldségeket és gyümölcsöket: ezek jellemzően olcsóbbak, ráadásul mivel szezonjuk van, ilyenkor a legmagasabb a tápértékük,
  • ne ódzkodj a hüvelyesektől sem: sárgaborsó, lencse, csicseriborsó, babfélék mind egészségesek, magas az ásványi anyag és tápanyagtartalmuk, ráadásul még laktatóak is, amellett, hogy elég olcsók,
  • próbálj minél több telítetlen – omega-3 és omega-6 – zsírsavat fogyasztani, ezek sokkal egészségesebbek a húsokban található telített zsírsavaknál – emiatt érdemes egy kis lenmagot, diót, repceolajat, vagy ha megengedi a pénztárcád némi tengeri halat csempészni a fogások közé,
  • az ízesített gyümölcsjoghurtok helyett inkább egyél natúr joghurtot, amit zabpehellyel, magvakkal és gyümölcsökkel is feldobhatsz, de ha a fanyarabb ízvilágra vágysz, még kefírrel is próbálkozhatsz,
  • iktass be legalább heti 1 húsmentes napot, így nemcsak a hús árát spórolod meg, de a vérképednek is jót teszel,
  • kerüld a bő olajban sütést, a panírozást, helyette inkább kapd elő a grillserpenyőt: végül is akár több nappal előre is bepácolhatod akár különféle ízesítésekben is a húst, hogy aztán a dolgos hétköznapokon csak grillezned kelljen 1-2 szeletet – és mellé némi zöldséget,
  • tervezz előre, hiszen a jó tervezés az alapja mindennek: így a kiadásaidat is számon tarthatod, és az élelmiszerpazarlástól is megkímélheted a környezetedet.

Természetesen ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy meg kell tagadnod magadtól a tradicionális magyar ételeket, vagy így nyáron a legnépszerűbb fesztivál ételeket, hiszen ezek az ízlelőbimbóid számára felérnének egy kínzással.

Inkább tarts mértéket mindenben, mozogj egy kicsit többet, és élvezd az apróbb bűnöket. Főzőcskézz, ha úgy tartja kedved, de ha túlságosan fárasztó napon vagy túl, akkor a Netpincérrel akár házhoz is rendelheted a kedvenc egészséges ételeidet.

Szeretnél értesülni az egészséges életmóddal kapcsolatos hírekről, akciókról?
Értesítést kérek!*
*Az e-mail cím megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy a NetPincér (Viala Kft.) hírlevelet,
ajánlatokat küldjön nekem az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően.
NetPincér.hu
A NetPincér 1999 óta gondoskodik az éhes emberek kiszolgálásáról, rendeléseket a NetPincér.hu weboldalon és applikációkon keresztül is le lehet adni. Az eredetileg magyar alapítású cég mára már a németországi központú nemzetközi anyacég, a Delivery Hero hálózat tagja, melynek leányvállalatai 40+ országban vannak jelen. A NetPincérhez csatlakozott 2018-ban a pizza.hu és ugyanebben az évben indítottuk el saját ételfutár szolgáltatásunkat is NetPincér GO néven. A NetPincér jelenleg 800+ településen érhető el hazánkban, a NetPincér GO szolgáltatási körét pedig az elmúlt napokban is bővítettük, így már 27 városban vagyunk jelen saját futárszolgáltatásunkkal. Rendelőink összesen több, mint 2500 partnertől választhatnánk már: legyen szó egy finom reggeliről, kiadós ebédről, egy kis pékáruról vagy akár a heti élelmiszerbevásárlásról. 2020. január 1-től a vállalat 100%-ban karbonsemlegessé vált, továbbá büszkék vagyunk arra, hogy a NetPincér felületén keresztül alapítványok támogatására is lehetőség van. A NetPincér felületén jelenleg az alábbi szervezeteket lehet támogatni: Élelmiszerbank Egyesület / Közösségi Erdőkért Alapítvány / Magyar Ifjúsági Vöröskereszt / Mosoly Alapítvány / Ökológiai Művelődés Alapítvány / Vigyél Haza! Alapítvány

Hozzászólások

comments