SAJT = VARÁZSLAT

SAJT = VARÁZSLAT

Amikor zsírról és sóról beszélünk, biztosan az egészségtelen ételek ugranak be. Most viszont kiderült, ha sajtokról van szó, mindent rosszul tudtunk eddig. És még az álmainkat is megszépítheti egy sajtvacsora!

A sajt éppolyan káros, mint amilyen élvezetes – legalábbis ezt hittük az elmúlt évtizedekben. A magas zsír- és sótartalom miatt azt hittük, hogy a hízás és a magas koleszterinszint egyik fő összetevői a teljes tejből készült, érlelt finomságok. Csakhogy a legutóbbi sajtkutatási eredmények egészen mást mondanak. Fejlődik a tudomány, és még az is kiderülhet, hogy a sajt a legértékesebb táplálékaink egyike!

A Koppenhágai Egyetem tavalyi tanulmánya határozottan azt állítja, hogy nagyon rosszul ítéltük meg eddig a sajtokat. A csodás tejtermék bonyolult molekulái kifejezetten pozitívan hatnak az egészségünkre. Rengeteg a sajtokban a B12 és D vitamin, amit egyébként is nehéz ételből beszerezni. Ugyancsak sok a könnyen feldolgozható protein, ami a sejtjeink építkezését segíti. A sajtokban sok a kalcium is: 30 gramm sajt fedezheti a napi szükséglet 20 százalékát is. De ezek csak a közvetlen hatások: 30 gramm sajt fogyasztása kimutathatóan csökkenti az időskori agyvérzés kockázatát is.

A kutatást vezető tudósok konkrétan egyfajta varázslatról beszéltek a sajtok kapcsán, mert nem teljesen érthető egyelőre, mitől is ennyire jó nekünk a sajt. Ami bizonyos, hogy a sajtok baktérium kultúrája jótékonyan egészíti ki az emésztőrendszer flóráját, és segíti kizárni az emésztőrendszeri fertőzéséket, illetve javítja az anyagcserénk hatékonyságát.

Korábban úgy gondolták a kutatók, hogy a sajtok zsírsavai a legtöbb feldolgozott élelmiszerben megtalálható telítetlen zsírsavakhoz hasonlók. De kiderült, hogy a “palmitoleát” nevű, sajtokra jellemző zsírsav éppen hogy semlegesíti a károsnak ítélt zsírsavak negatív hatását. Gyulladáscsökkentő hatása is van, de csak akkor, ha magas zsírtartalmú tejből készült a sajt, vagyis éppen nem az eddig egészségesebbnek mondott változatokat érdemes keresnünk.

Ezek eddig a biztos lábakon álló, bizonyított hatások. Készült azonban egy másik kutatás is, amelyben a sajtok titkos összetevőjének tartott triptofán nevű aminosavak hatását vizsgálták. Ez a vegyület nagy mennyiségben álmosságot okoz. De egy brit egyetemi vizsgálat szerint az álmainkat is befolyásolja. A kutatásban részt vevő önkéntesek arról számoltak be, hogy ha sajtot ettek lefekvés előtt, az esetek 75%-ban kellemes álmaik voltak, amelyekre tisztán emlékeztek is. Jó étvágyat és szép álmokat kívánunk!

Szeretnél értesülni az egészséges életmóddal kapcsolatos hírekről, akciókról?
Értesítést kérek!*
*Az e-mail cím megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy a NetPincér (Viala Kft.) hírlevelet,
ajánlatokat küldjön nekem az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően.
NetPincér.hu
A NetPincér már 15 éve segít az éhes embereknek azzal, hogy egy helyre gyűjti a különböző éttermek kínálatát. A Kedves Ínyenc blogot a NetPincér azért indította el, hogy segítsen választani az elérhető több mint 3000 ételből.

Hozzászólások

comments